onsdag 14 maj 2014

Att bygga ett nytt hus i gammal stil




I hagen mittemot vårt hus växer det fullt med gullvivor.

För två år sedan byggde vi altanen/terrassen som sträcker sig längs hela framsidan.


I omgivningarna finns många stenrösen.

Backsippor växer det fullt av här i byn. Till och med på vår tomt, men det är ju för att vi har "inkräktat" på deras område och byggt vårt hus mitt i en hage.

Solen är på väg att gå ner. 
Som ni ser har vi inte en endaste granne inom synhåll - underbart tycker vi!

Här ser ni vår infart.
Entrén till vårt hus ligger på baksidan.

Hej!


Att bygga ett nytt hus mitt i skogen, långt från "civilisationen" och ingen granne inom synhåll (men dock inom räckhåll).
Ja det är precis vad vi har gjort!! 
Året var 2009 när vi bestämde oss för att vi ville bygga ett hus. Att då kunna få stycka av en tomt på mina föräldrars gård i byn där jag är uppväxt kändes som en lyckoträff.
Inte trodde jag att jag en dag skulle flytta tillbaka hem till Kängsebo (det trodde absolut ingen annan heller). 
Men efter att vi bott i Malmö några år när vi pluggade kände både Viktor och jag att det var på landet vi ville bo. Vi är helt enkelt inga stadsmänniskor!

Sedan kändes det som en dröm när vi valt ut den plats vi ville bygga huset på. Och även när vi ritat huset och visste hur det skulle se ut. Det skulle självklart smälta in i miljön och "se gammalt ut". Det här skulle bli vårt hem. Det är här våra barn ska få växa upp. Det är här vi ska bli gamla tillsammans. Oj så romantiskt =)!

I november 2009 levererades "skalet" av vårt hus och snickare färdigställde allt utvändigt.
I december 2009 var det vår tur att ta över för att färdigställa allt invändigt. Det var mycket jobb, väldigt mycket jobb. Huset var bara ett skal invändigt också. Allt skulle göras!!
Men vi jobbade på. Helg efter helg.
Till slut var vi färdiga, helt färdiga!
April 2011 blev den magiska månaden då vi flyttade in.
Vilken fantastisk känsla!!

/Clara



1 kommentar:

  1. Och så himla fint som det blev sen.... Underbart, kramar, m..

    SvaraRadera