söndag 9 november 2014

Granriskransar - en liten beskrivning




Idag tänkte jag ge er en liten beskrivning på hur jag gör mina kransar.


Jag börjar förstås med att samla in en massa ris...granris, tallris och enris är uppdelade i högar.


Stommarna är vanliga halmstommar köpta i blomsteraffären. Jag använder grön ståltråd. 


Jag börjar med att klippa bort "små och tunna grenar" från riset med en sekatör.
Sedan samlar jag de avklippta små grenarna till en "bukett". Årets kransar blev som sagt en blandning av gran, tall och en, så i varje "bukett" tog jag mest granris och sedan två tallkvistar och två enkvistar. Varje "bukett" behöver vara rätt stor för den ska ju täcka hela framsidan, insidan och översidan av stommen. 

Sedan tar jag dessa "buketter" och håller runt stommen så de täcker överallt (förutom på baksidan). Ståltråden viras sen ett par varv runt nederdelen på varje "bukett". Det är tack vare dessa "buketter" och att man bara virar ståltråden nertill på varje "bukett" som gör kransen så yvig, fluffig och fin. 

Nästa "bukett" läggs sedan över föregående "buketts" ståltråd, vilket gör att ståltråden göms och att kransen blir yvig och fin. 
När man sedan har klätt nästan hela kransen och bara har en "bukett" kvar behöver den tråcklas in lite under den allra första "bukettens" yviga grenar, så att även avslutningen blir fin och att hela kransen blir lika yvig (så man inte ser var man har börjat och slutat). 


Såhär blev resultatet!
Hoppas ni fick några tips av min lilla beskrivning =). 


Hej!


Ja, idag får ni en liten beskrivning på hur jag gör mina kransar. Hoppas den var någorlunda förståelig =).

Har ni haft en bra fars dag idag?
Vi grattade pappa Viktor efter frukosten. Han fick ett par trevliga skinnhandskar från MQ av oss. Får faktiskt erkänna att vi glömde bort det här med fars dag direkt på morgonen när vi vaknade, men Vilhelm påminde oss när vi åt frukost. Det var nämligen så att det var lite mycket annat att tänka på när vi vaknade. Sigrid var inte riktigt pigg så det var fullt upp med att hålla henne vid någorlunda gott mod. Hon blev dålig redan igår kväll så det blev inte mycket till fars-dag-firande varken igår kväll (morfar) eller idag (farfar). Men det är så det är med barn och sjukdomar. Planerna kan ändras fort. Men det är inte hela världen, snart är hon pigg igen.

Idag har med andra ord varit en rätt lugn dag. 
Förutom att vi bakade lussekatter =). Så nu är frysen laddad inför advent och jul. 

Hoppas ni får en bra vecka!

/Clara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar